Djivêye des foroms di Berdelaedjes Berdelaedjes
Forom di berdelaedjes e walon, so tot l' minme ké sudjet
 
 FAQFAQ   CweriCweri   Djivêye des mimbesDjivêye des mimbes   Groupes d' uzeusGroupes d' uzeus   Si fé mimbeSi fé mimbe 
 ProfilProfil   Lére les messaedjes privésLére les messaedjes privés   S' elodjîS' elodjî 

Rifondou, les "po" et les "disconte"

 
Sicrire on novea sudjet   Responde å sudjet    Djivêye des foroms di Berdelaedjes -> Berdelaedjes
Vey sudjet di dvant :: Vey sudjet shuvant  
Oteur Messaedje
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: mie 05 nôv, 2014 23:54:52    Sudjet: Rifondou, les "po" et les "disconte" Responde tot citant

Citåcion:
Chantal Denis, so èn emile
...
Dji done dès coûrs di walon à Djibloû èto.

Mins dji m'a faît r'mète à m' place pace qui dj'aveu d'né coûrs dins l' walon d' Nameur adon qu'on-z-è-st-à Djibloû, adon, po li r'fondu..... véci, ci n'èst nin co po d'mwin. I m' faut arindjî m' coûrs dins l' lingadje d'avaur-ci (eûreûsemint qu' djè l' coneu bin), asteûre.


Po les Djiblotins, c' est l' veur ki les djins ki sont leus assez dins ene veye avou on walon assez "tipé", il inmèt mî leu pårler. Mins nozôtes, e l' Årdene, les djins ki nos avans vegnnut di totavå. Metans, ås scoles di Bive :
* 2 comeres di Bive (Årdene nonnrece, avou sacwants codjowaedjes namurwès)
* 1 di Tchîplane (Simwès walone)
* 1 d' Ordjô (purade tchestrolès)
* 1 d' Inguezêye (walon do Mitan), mins ki dmeure dilé SInt-Houbert
* 1 di Torebåy (Roman Payis), mins ki dmeure a Biarin
* 1 d' Oufalijhe (inte li Basse Årdene et Lidje)
* 1 comere di Bastogne
* 2 djins d' Gochliye (walon d' Tchålerwè), mins ki dmornut asteure a Transene
* Djåke di Telin, mins ki n' a nou "walon d' famile" purade accints del Fåmene do costé d' Måtche
+ 1 ki cåze tchampnwès (mitan come Simwès walone, mitan nén come li walon)

Avou ene sifwaite trope, li rfondou vént bén a pont. Ôtrumint, kimint fé ? Gn a nén onk ki cåze pår come mi, li "transinî".

Dj' irè a Nameur li 12, al seyance da Djowele Sierkel. Adon-pwis, riprinde li voye di l' ovraedje po 4 ôtes moes.

Ki ça vos våye bén, dji payrè l' medcén.
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: sem 16 dja, 2016 16:14:32    Sudjet: Responde tot citant

Dominique Heymans sicrît dins l' Moxhon d' Ônea, 1/2016

Edito janvier 2016

In nouvia ramon, ça ramoune toudis bîⁿ... ?

... s’il-a ‘ne saquè a ramounér ! Christian a décidé de passer la main – et la présidence des Scriveûs – à son vice, mais il continue de faire partie intégrante de l’équipe. Toujours comitard (dorénavant, c’est lui le vice !), Il reste le rédac’ chef du Mouchon d’Aunia, le garant de sa qualité, de sa variété. A ce propos, aux caricatures de Kevin DELCOURT, qui apparaissent de temps à autre dans nos colonnes, viennent s’ajouter dès ce mois-ci, et dans un autre genre, les illustrations de Christian LEMEUR, et je suis d’ores et déjà certain que vous apprécierez ! Donc, on n’ va d’dja nî-n ramounér ç’ qui va bîn, vous l’aurez compris : vous continuerez à recueillir notre précieux volatile, plus vivant que jamais, chaque mois, dans votre boîte aux lettres.

Après nous-ôtes, d’âra co d’s-ôtes...

C’est à moi que revient donc l’immense honneur et l’énorme responsabilité de reprendre la charge, de tenter de mener à bien le précieux mais fragile héritage. Haucotte, Heiremans, Taquet, Quinet, Heymans, et après ? Vous me direz, i va d’dja râde, i n’èst nîn co arivè qui vût s’inraler... comprenons nous bien : d’abord, on a pas dit tout de suite, ensuite, un héritage, ça ne se dilapide pas, ça ne s’abandonne pas, ça se transmet ! Comment ? Bonne question, examinons un peu... Qui parle encore wallon à ses enfants ? quelle attitude ont trop souvent les Autorités ? èyèt d’vos-in dîroûz co... mais sachons aussi nous regarder dans le miroir : les wallons, et, parmi eux, ceux qui se disent défenseurs de la cause, sont-ils capables, même avec de petits moyens, de mener des actions coordonnées, positives qui auront une réelle efficacité en terme de perpétuation ? Il me paraît que nous ne sommes pas (plus ?) suffisamment nombreux que pour entretenir clans, coteries, esprit de clocher exacerbé, et j’en passe. En guise d’exemple, je n’ai toujours pas compris pourquoi les r’fondeûs (inventeurs et défenseurs d’une tentative de normalisation de l’écriture du wallon) ont subi de telles invectives de la part d’autres défenseurs du wallon, allant jusqu’à l’injure, la haine, rien moins. On peut ne pas partager les mêmes points de vue, mais, entre gens civilisés, on doit pouvoir discuter de tout au lieu de tout nier en bloc. Sans doute cette situation est-elle due à l’amour irrationnel que les uns et les autres vouent à ce wallon que nous sommes parfois si maladroits à défendre. En attendant, j’ai vu, comme pas mal d’entre vous je suppose (et je conseille à ceux qui ne l’auraient pas encore fait d’essayer de le visionner, ça me paraît valoir la peine), le documentaire de Xavier ISTASSE diffusé sur la RTBF, « le bout de la langue ». J’y ai constaté que, parmi ces r’fondeûs si violemment critiqués, il y en a qui parlaient encore wallon à leurs enfants. Il me parait d’autre part évident que nous devons réussir, coûte, que coûte, à faire entrer wallon, picard, gaumais, champenois dans les écoles et plus par une porte dérobée, comme ça a été trop souvent le cas.

Et donc, mon but – est-ce un rêve fou ? – c’est de pouvoir un jour faire un pas de danse avec un successeur wallonophone, jeune, ambitieux, talentueux, et ce sur l’air « VIVA LE PRESIDENT » :

Après nous-ôtes, d’in fôra d’s-ôtes !

Dominique HEYMANS.
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
Mostrer les messaedjes des dierin(ne)s:   
Sicrire on novea sudjet   Responde å sudjet    Djivêye des foroms di Berdelaedjes -> Berdelaedjes Totes les eures sont a GMT + 2 eures
Pådje 1 so 1

 
Potchî a:  
Vos n' poloz nén enonder des noveas sudjets dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén responde a des sudjets k' i gn a dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén candjî vos messaedjes dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén disfacer vos messaedjes dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén vôter dins les ploncaedjes di ç' forom ci


Powered by phpBB © 2001 phpBB Group