Djivêye des foroms di Berdelaedjes Berdelaedjes
Forom di berdelaedjes e walon, so tot l' minme ké sudjet
 
 FAQFAQ   CweriCweri   Djivêye des mimbesDjivêye des mimbes   Groupes d' uzeusGroupes d' uzeus   Si fé mimbeSi fé mimbe 
 ProfilProfil   Lére les messaedjes privésLére les messaedjes privés   S' elodjîS' elodjî 

wa "chipron" (fr. trayon)

 
Sicrire on novea sudjet   Responde å sudjet    Djivêye des foroms di Berdelaedjes -> Dimandes di mots
Vey sudjet di dvant :: Vey sudjet shuvant  
Oteur Messaedje
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: vén 04 djn, 2021 19:04:30    Sudjet: wa "chipron" (fr. trayon) Responde tot citant

Citåcion:
Matî Bartazår, ki boute so les ALW
Je me permets de vous contacter car je suis à la recherche d'un mot : chipron, au sens de 'trayon'. Cette forme et ce sens ont été relevés à Bellefontaine (D 123) par l'enquête complémentaire de l'ALW, en ce point seulement. Je cherche ainsi d'autres occurrences du mot.


Come dimandé, dji vos evoye li motî d' Bive da Baidjot Lucy, Målureuzmint, (t)chipron n' î est nén.

Si on racmince les "scoles di Bive" (e moes d' octôbe ???), dji sayrè d' vey si mes "scolîs" (70 ans ey ådla) ont cnoxhance di ç' mot la.
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: vén 04 djn, 2021 19:17:48    Sudjet: Responde tot citant

On rcweraedje sol DTW avou %chipr% (%= tolminme ké caractere) dene deus mots interessants, por mi, todi :

* chiproule (f.n.) Navette de métier à tisser. Waitîz a: canète; Trové dins: chiproule [C1 = Léonard]: çA RSHONNE A ENE TETE (+ Bioul n' est nén si lon k' ça d' Belfontinne).
* tchiproute (f.n.) terme d'affection, à un enfant, spécialement une fillette (sin. tchîproûle). sacré ptite ---! èm pitite --- va! Trové dins: tchiproute [O4 = Coppens Nivelle]
(c' est ene disfondowe di "tchîproûle" [musaraigne], mins gn a on flåwe loyén metonimike (tete, pitit efant).

Mins dj' inme ostant l' prumire esplikêye !
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
Pablo Saratxaga
Site Admin


Date d' arivêye: 2005-07-01
Messaedjes: 1148
Eplaeçmint: Oûpêye

MessaedjeDate: vén 04 djn, 2021 22:30:12    Sudjet: Responde tot citant

ça pôreut i esse fwait so on mot-brut ?
est çki c' est bén èn agayon mecanike po rsaetchî l' laece, et ki fwait des "chip, chip" ?
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: vén 25 djn, 2021 13:42:04    Sudjet: Responde tot citant

Citåcion:
Bondjoû,

Veuillez m'excuser de répondre si tardivement, j'ai été pris par la tornade des examens et je voulais encore fouiller dans les dictionnaires avant de vous répondre !

Un tout, tout grand merci pour votre aide ! Tant pour vos recherches que pour le fichier !

Il est vrai que chiproule doit être de la même famille étymologique, c'est pour ainsi dire certain.

Par ailleurs, j'ai cherché dans le FEW, voilà ce qu'il en ressort (je dois encore améliorer la rédaction et la présentation de la note) :

Forme relevée par M. Gester (enq. compl.) auprès d’un témoin cultivateur. L’enquêteur ne note aucun signe d’interrogation ou de doute. Nous n’avons pas trouvé cette forme dans les dict. (y compris dans Gloss. Bièvre), mais elle peut être rattachée à deux origines. Premièrement, le mot peut venir de l’a. franc. *slippen ‘glisser’ (FEW 17, 149b), d’où fr., w. chiper ‘échapper, glisser’ (Franc.), ‘échapper au contrôle’ (Léon.). Deuxièmement, le mot peut être rattaché au rad. d’orig. germ. chip (FEW 16, 317), dont la valeur sémantique de ‘petite chose’ se ressent un peu partout en G.R. (commentaire de Wartburg) et duquel descendent par exemple chippoté ‘éclabousser’ (Bouillon), frm. chipoter ‘tâter d’une manière agaçante (par ex. des fruits)’ ainsi qu’une forme lorraine telle que chipoute ‘bouquet de fruits tenant à la branche’ (Chablis). Selon nous, la deuxième hypothèse est à privilégier dans la mesure où les cognats en ch- sont plus nombreux et plus rapprochés sous chip que sous slippen. Cependant, on ne peut exclure une interinfluence sémantique et morphologique entre les deux familles. +chipron est formé du radical chip-, avec infixation en -r- (que l’on voit dans d’autres séries, de même origine: par ex. liég. tchifôder, Huy tchifôrder) et suffixation en -on. Le mot est à aj. à FEW 16, 317, I, 1, de même que d’autres mots de parlers non lointains tels que chiproule ‘navette (d’un métier à tisser)’ (Léon.).


Encore merci pour votre réponse, qui m'a bien aidé dans mes recherches !


J'espère que l'école de Bièvre (et toutes les autres) pourront reprendre en octobre ! Ce Covid a pu avoir, sans doute, des effets positifs çà et là, mais il nous en aura fait voir !!


Bonne journée à vous,

Matthieu


Merci del response et des racsegnes.
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: lon 15 nôv, 2021 20:32:14    Sudjet: Responde tot citant

Dji dmande dimwin ås scolîs des scoles di Bive.
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: vén 12 awo, 2022 14:18:22    Sudjet: Responde tot citant

Dj' aveu dmandé ås djins des scoles di Bive e moes d' fevrî: les scolîs (puvite deus scolresses), ça lzî fjheut tuzer a: spitron = djet d' laecea cwand on mode (dji n' kinoxheu nén ç' sinse la). Ci sereut on stindaedje di sinse.

Asteure, dji trove on mot pus rshonnant, pol cogne del tete: c' est "tchîpion" dins S0 (motî d' Bastogne)
1. pitit valet (come tchîpete = pitite båshele) 2. vé (seke) d' on ptit gamén : vaici, c' est l' minme cogne di sacwè (tete, vé).

Dji vos l' dene po çki ça m' costêye.
Citåcion:
Matî

Mèrci brâmint dès côps!!

Bone fin d'osté à vos avou,

Matthî

_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
Mostrer les messaedjes des dierin(ne)s:   
Sicrire on novea sudjet   Responde å sudjet    Djivêye des foroms di Berdelaedjes -> Dimandes di mots Totes les eures sont a GMT + 2 eures
Pådje 1 so 1

 
Potchî a:  
Vos n' poloz nén enonder des noveas sudjets dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén responde a des sudjets k' i gn a dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén candjî vos messaedjes dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén disfacer vos messaedjes dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén vôter dins les ploncaedjes di ç' forom ci


Powered by phpBB © 2001 phpBB Group