Djivêye des foroms di Berdelaedjes Berdelaedjes
Forom di berdelaedjes e walon, so tot l' minme ké sudjet
 
 FAQFAQ   CweriCweri   Djivêye des mimbesDjivêye des mimbes   Groupes d' uzeusGroupes d' uzeus   Si fé mimbeSi fé mimbe 
 ProfilProfil   Lére les messaedjes privésLére les messaedjes privés   S' elodjîS' elodjî 

Paul Renson

 
Sicrire on novea sudjet   Responde å sudjet    Djivêye des foroms di Berdelaedjes -> Tecses e walon
Vey sudjet di dvant :: Vey sudjet shuvant  
Oteur Messaedje
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: dju 30 dec, 2021 19:55:03    Sudjet: Paul Renson Responde tot citant

Né à Warnant le 16 août 1922

Après son école moyenne à Huy, il entrera au tribunal de Huy où il fera toute sa carrière . Il terminera greffier en chef . Très jeune il s’intéressera au théâtre wallon .

Théâtre


Eune discandje –comédie musicale – 1 acte-création dramatique l’Union de Warnant le 19/12/43.

Drole d’avinteûre – comédie musicale-1 acte-musique d’André Chavée-création :dramatique l’Union à Warnant le 19.3.44

Koriki-korika-opérette franco-wallonne en 3 actes-musique d’ André Chavée-création de la dramatique l’Union de Warnant le17/11/46

Wice èst-l’mwért ? comédie-1 acte- création par la dramatique wallonne tihangeoise le 14/10/51

Qué novèle,î èstans-gne ? –comédie-1 acte-céation dramatique wallonne tihangeoise le 10/2/52

L’éritèdje da Trintchèt-comédie-1 acte-création à Ahin le 19/12/54 par la dramatique Saint-Pierre de Ben-Ahin.

Li bèle tèrése-jeu radiophonique écrit en collaboration avec Joseph Durbuy –radio Liège le 13/2/55

Dè neûr â blanc-comédie-1 acte-création dramatique wallonne tihangeoise le 23/2/58

Li bon sèm’di –comédie-1 acte-création dramatique wallonne tihangeoise le 15/2/59

Un grand concours-1 acte avec chants,musique et danses en français

Li trazinme ârtike-comédie en vers-1 acte-créée par radio Liège le 28/4/67

Mam’zèle Agnès’ -1 acte-comédie créée à Tihange le 31/3/63 par la dramatique tihangeoise

Après mèye nut’-comédie-1 acte- en collaboration avec Joseph Durbuy. Création au Trianon le 30/9/62

Bone annêye-comédie-1 acte-créeé par le Trianon le 4/12/63

Lès deûs milionêres-comédie en deux actes-création par le Trianon le 20/3/65

Li tièsse so l’ bloc’ –comédie -1 acte-créée à Tihange par la dramatique tihangeoise le 11/4 :70

Amon l’ docteûr-saynète pour enfants

Eune dimande è marièdje –saynète pour enfants

Li martchande di lèscê-1 acte pour adolescents ou adultes création à Tihange par les Lucioles 28/3/92

Amon l’ mêsse di scole – saynète pour enfants

Oûy nos djowans â tribunâl –comédie en 1 acte pourcadolescents

Clovis’ va prinde li trin-comédie 1 acte création au Trianon le 11/12/88 CD Cwèrneû

Lès dicîpes da Moîse- comédie en un acte créée par les lucioles de Tihange le 16/3/2002 Videocassette du Cwèrneû

Mimîe va hanter-comédie en 1 acte

Al sâle di studièdje- saynète pour quatre jeues filles.


Ces pièces appartiennent au théâtre wallon traditionnel, familial et dont le but principal est de divertir. Ces personnages ne manquent cependant pas de caractère..


Contes, chansons, nouvelles


La plupart sont parues dans le journal Vers l’ avenir ou dans la revue hannutoise L’ aronde


1 Li vért tchapê

2 Pro justitia synopsis pour un film humoristique

3 Istwère di Pâque

4 Dès vacances nin come lès ôtes

5 Lès omes âs pwètes

6 lès deûs curés â tribunâl

7Eune istwère di Flaminds

8 Li marièdje da îiladèfe

9 Li trajèdèye dal rodje cinse

10 Fonsine dâ Lâdje

11 Li Barake

12 Amon li scrinî d’ Burdine

13 Eune bèle vîye fème

14 Lès fisiks da Gustin

15 L’ Amèrikin dâ Fornî

16 Li moûde da Vâ Nosse Dame

17 Li bèle pityite Paula

18 Adon qwè ,

19 Li mêsse di scole èt l’ man’kin.

20 Mononke Jules

21 L’Infér

22 Nosse voyèdje al Sint Evèrmâre.


La plupart de ces nouvelles sont inspirées par des épisodes de la jeunesse de l’auteur et par son village natal de Warnant et ne manquent pas d’intérêt.


L’ INFER



On l’aveût sornoumé l’ Infèr.

Tél’mint qu’il-èsteût deûr èt cagnèsse !

C’èsteût –st-on Walon d’Andène. I v’néve tos lès djoûs â tram’ èt d’hindéve divant l’ coléjiale à Hu.

Dj’ènn’ aveû èrité come profèsseûr di flamind qwand dj’ataqua mès scoles à Hu.

Il-èsteût fwèrt grand èt s’tènéve tofèr dreût come on piquèt !

N-aveût dès cis qu’afirmît qu’il-aveût ‘ne malâdèye di dos èt qu’i pwèrtéve on côrsèt. Â d’ fêt’, dji n’ l’ a mây vèyou s’abahi.

Tos lès scolîs ènn’ avît ‘ne vète sogne. On n’ wèséve nin cronkî ! I nos r’loukîve avou dès grands neûrs-oûy qui v’ pèrçît come dès atètches ou come dès bales di fizik !

On n’ poléve nin bodjî d’on milimète è nosse banc èt on simpe mot à vosse camarâde valéve deûs eûres di rit’nowe èt cinq grandès pâdjes à r’copî po l’ lèddimin

Tot l’monde èl crindéve !

Eco pés mi qui ‘l’s-ôtes ! Ca dji féve mârtîre avou lu !

Dji féve portant tot m’possibe po n’ nin atirer sor mi sès dotances : dji sayîve tofèr di m’tini keû èt d’aprinde mès lèçons d’flamind dè mî qu’ dji poléve

Mins rin à fé ! Dj’èsteû s’ martâ *!

Dji n’comprindéve nin poqwè ! Vos ârîz dit qu’ i m’ ènnè voléve co pus’ qu’âs-ôtes !

Dj’ aveû todi tot mâ fêt èt dji n’rèspondéve mây d’a façon. Dji sintéve bin qu’im’ hèyéve èt n’ mi poléve prèssinti !

Mins faléve bin qu’ dji prindahe mi mâ è pacyince mâgré qu’ dji sayîve todi di m’ mostrer l’ pus dûhâve avou lu !

On djoû, èt dj’ ènn’ a roûvî l’rèzon…n-aveût probâbe nole…i m’dina podrî l’tièsse, è m’hanète, on côp di s’ grosse bague d’ ôr ! Dj’ aveû mâ èt dj’ ènn’ atrapa ‘n’ bosse ! On pourcê, come on dit

Dj’ava twèrt, al nute, dè raconter c’ keûre-la à mès parints èt d’ èl-zî mostrer m’ bouyote.

Mi papa, qu’aveût fêt l’guère di catwaze, èt qu’ènn’aveût riv’nou fwèrt gnèrveûs , ni voléve-t-i nin aler ratinde li profèsseûr li lèddimin â matin à l’arêt di s’ tram à Hu èt dè fé djustice tot lî rindant l’côp qu’i m’ aveût d’né !

Por mi ç’âreût stou ‘ne catastrofe ! Dj’aléve co pus’ pârti qui d’avance.

Il a falou qui m’mame èt mi nos nos mètahîs nos deûs po z’aspâter m’papa !

Dji passa tot l’(minme tot djusse èl deûzinme annèye, mins dj’aveû d’vou, po çoula, studî l’flamind di ç’ vârin-la, pus’ aui totes lès ôtès brantches èssonle !

Après, èt avou l’profèsseûr qui dj’ava, èt qu’èsteût si amistâve, dji passa ine annèye tranquile èt sins nole hêre !

-

Mins, n’vola-t-i nin qui po l’treûzinme annèye, on nos anonça qui nos alîs raveûr li govion** ! Li ci dèl prumîre annèye !

Dj’âreû bin tchoûlé ! Dji m’diha qu’ ci sèreût co ‘ne fèye mi fièsse èt dji m’atindéve co à sofri !


Ci prumî djoû-la dèl treûzinme annèye ariva èt l’eûre di flamind ossi. C’èsteût bin c’st’ ome-la qui nos alîs don supwèrter èco ‘ne fèye !

I prinda lès noms. Qwand il ariva à mi, i m’ rilouqua tot tûzant.Dj’ènn’ èsta tot strindou èt dji mâdjina dèdja li calvêre qui dj’aléve co diveûr èdurer !

Qwand l’fin dè coûrs sona èt qu’ nos d’vîs sôrti po nos rinde divins ‘n’ ôte classe , l’ Infèr mi rapèla èt m’ dimanda dè ratinde on moumint qui lès ôtes èstahît évôye.

Dji m’dimandéve vormint çou qu’i m’aléve co atoumer sol dos !

El plèce di çoula, vola-t-i nin qu’ i m’ déri qu’ i rik’nohéve qu’il aveût stou bêcôp trop deûr avou mi èl prumîre annèye ! Et qu’èl rigrètéve !

Dji n’ diha nin on mot èt dj’èsta tot paf’ d’ine sifête kifèssion !

Et c’ prumîre annèye-la, dj’èsta l’ prumî dèl classe di flamind !

N-aveût qu’mi qui rèspondéve d’adreût èt mès d’vwèrs èstît lès mî fêts !

Dji m’poléve minme pèrmète dè djâser on mot avou m’copleû èt dj’ n’èsta mây pûni !

Qui dè contrêre, dj’aveû tofèr tot bin fêt èt dj’èsteû l’ègsimpe qui lès ôtes divît copî !

Ci n’èsteût pus l’Infèr…mins l’Paradis !


Dji n’a mây compris ci r’vîr’mint-la.

Est-i possibe qui c’st’ ome-la aveût rik’nohou sès twèrts ou n-aveût-i ôte tchwè qui l’aveût fêt candjî di m’costé ?

Dji so co todi à m’èl dimander !


Dji n’ l’ a mây pus r’vèyou c’st’ ome-la !

Fât tot l’minme bin admète qui n-a dès droles di profèsseûrs !

Toûr à toûr l’Infèr pwis l’ Paradis…come vos vôrez…à n’ nin comprinde !


Li 29/9/2003

(* souffre douleur)

( ** mauvais)

----
Pordjet d' årtike fwait pa Jean-Pierre Dumont po l' antolodjeye des scrijheus e walon do payis d' Hu (k' esteut so les fis, mins disparexhowe).
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: dju 30 dec, 2021 20:00:10    Sudjet: Responde tot citant

Paul Renson est moirt

http://wa.wikipedia.org/wiki/Paul_Renson

Dji l'a fwért bin kinohou la qui dj'a sovint avou dès longowès copènes avou lu èt qu'i m'aveût r'mètou sès scriyèdjes. Dji l'aveû ossu rècorèdji a r'prinde si plome èt a s' rimète a riscrîre dès contes. Vos m'alez fé dâner m'aveût-i, dit pus d'ine fèye. C'èsteût; pinse-dju; li dièrin scrîyeû walon dè Payis d' Hu. Asteûre, li fâve èst foû.

Dj'ènnè djâse so m' site è l'antolojîye dès scrîyeûs walons dè Payis d' Hu.

Vâreût mî dè l' claper po l' Cwèrneû. C'èst vrèy qui Renson a ovrer dès-annèyes â long po l' walon èt po l' Cwèrneû.

(JP Dumont so "Viker", metou sol "Walon d' emon nozôtes li di fevrî 2007)
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
lucyin



Date d' arivêye: 2005-07-07
Messaedjes: 3661
Eplaeçmint: Sidi Smayil, Marok

MessaedjeDate: dju 30 dec, 2021 20:00:26    Sudjet: Responde tot citant

Priyîre d’on fwért vî ome

Wice è-st-i l’ ci, Sègneûr,
qui n’ si mâvèl’rè nin
qwand dji r’vièsse mi cafè
djustumint so l’ prôpe nape ?
Ou qwand dji boûre mi pîpe
èt qu’on pô dè l’ toûbac’
tome so l’ novê tapis,
oûy qui mès mins tronlèt !

Wice è-st-i l’ ci, Sègneûr,
Qu’ârè ’ne miyète di pacyince
Po m’ lére on pô l’ gazète,
Rin qu’ lès novèles di d’ chal ?
Ѐt m’ miner d’ timps-in timps
Prinde l’êr foû dè l’ mohone,
Haper ’ne gote di solo,
Ca mès pôves-oûy sont mwérts !

Wice è-st-i l’ ci, Sègneûr,
qui n’ sèrè nin djinné
dè rèpèter deûs fèyes
li pô di çou qu’on m’ dit,
djâsant on rin pus hôt
po qui, pus-âhèyemint,
dji comprinse eune saqwè ?
Ca dj’ n’ètind pus fwért clér !

Wice è-st-i l’ ci, Sègneûr,
qui m’ prindrè co po ’ne djin ?
Qui m’aconterè on pô
èt qui n’ rîrè nin d’ mi
qwand dji di ’ne sôre ou l’ôte,
qui tot s’ mahe è m’ vèye tièsse,
èt qu’ bin sovint dji m’ piède ?
Ca mi-èsprit a fêt s’ coûsse !

N’ârè-t-i onk, Sègneûr,
eune fèye po m’ tinre li min,
djusse â dièrin moumint,
qwand c’èst qu’ vos m’ rihoukerez ?
Ѐt, tot cloyant mès-oûy,
ci-la tap’rè-t-i ’ne lâme
di r’grèt… ou bin di r’mwér ?

Sègneûr, Vos, sèrez v’ la ?
_________________
Li ci ki n' a k' on toû n' vike k' on djoû.
Rivni al copete
Vey li profil di l' uzeu Evoyî on messaedje privé Evoyî èn emile Viziter l' waibe di l' uzeu Jabber
Mostrer les messaedjes des dierin(ne)s:   
Sicrire on novea sudjet   Responde å sudjet    Djivêye des foroms di Berdelaedjes -> Tecses e walon Totes les eures sont a GMT + 2 eures
Pådje 1 so 1

 
Potchî a:  
Vos n' poloz nén enonder des noveas sudjets dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén responde a des sudjets k' i gn a dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén candjî vos messaedjes dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén disfacer vos messaedjes dins ç' forom ci
Vos n' poloz nén vôter dins les ploncaedjes di ç' forom ci


Powered by phpBB © 2001 phpBB Group